ALLMÄNNA VILLKOR

ALLMÄNT

Du måste vara över 18 år för att anlita och köpa tjänster från Design by Waljehorn.

Företaget Design by Waljehorn drivs som egen firma och har F-skattesedel.

Namnet Design by Waljehorn / Design by W / Design W används synonymt och syftar på samma företag.

KONTAKT

Om du önskar kontakt, fyll i kontaktformuläret så återkopplar inredaren till dig senast inom några arbetsdagar.

Kontaktformuläret fyller du i här.

PRISER OCH AVGIFTER

Alla priser anges inklusive 25 % moms.

Efter att du har valt en tjänst med fast pris eller godkänt offerten till ett skräddarsytt projekt (med eller utan delbetalning) kommer vi skicka ut betalningsinformation till dig via mail. Du betalar för inredningstjänsten innan inredaren startar upp inredningsprojektet.

Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra priserna. Det pris som angavs som fast pris eller det pris du fått på offerten som du också har godkänt inom offertens giltighetstid och betalat innan förfallodatum gäller för dig och den tjänsten/tjänsterna som offerten eller beställningen omfattar. Om du därefter vill utöka omfattningen på tjänsten eller addera fler tjänster / erbjudanden gäller den nya prissättningen.​

Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.

PRIS SOM ANGES I PRODUKTLISTAN
När inredaren skapar en inköpslista / produktlista till dig anges det aktuella priset den länkade sidan har för produkten när inredaren lägger i produkten i din produktlista, oavsett om det är ett rabatterat pris eller ordinarie pris. Detta innebär att det priset som anges för produkten i produktlistan kan vara ett annat pris än när du går in på produkten. Inredaren kan därmed inte garantera att du kan köpa produkten för exakt det pris som anges.

BETALSÄTT

Du kan välja mellan att betala med Swish eller be att få en faktura.
Om du väljer att betala med faktura tillkommer en fakturaavgift på 50 kronor.

Betalning sker alltid innan ett inredningsprojekt startas upp.

BETALNINGSVILLKOR

När du väljer en pakettjänst eller godkänner en offert med ett skräddarsytt projekt får du ett mail med all betalningsinformation. För att ha rätt till det pris och upplägg som framgår av mailet med betalningsinformation ska du betala inom 14 kalenderdagar från att du mottagit mailet.

I regel ska hela summan för tjänsten betalas vid ett och samma tillfälle och betalning av projektet görs innan projektet startas upp. Om du endast betalar del av totalsumman utan överenskommelse om delbetalning kommer inredningsprojektet inte startas upp. Se nedan för mer information om delbetalning.

BETALNINGSVILLKOR VID ÖVERENSKOMMEN DELBETALNING

Endast i undantagsfall kan delbetalning bli aktuellt vid skräddarsydda paket som överstiger 5 000 kronor. Denna summa avser endast kostnaden för inredaren. Kostnaden för inköp av inredning (möbler, dekor, belysning och textilier m.m.) räknas inte med i den summan. Du och inredaren måste komma överens om eventuell delbetalning. Totalsumman kan delas i max 3 delbetalningar. Vid godkänd delbetalning innehåller mailet med betalningsinformation alla uppgifter om de olika beloppen och tillhörande förfallodatum. Varje projekt har ett unikt referensnummer och du kommer ange samma referensnummer på alla dina delbetalningar.

Om du missar ett förfallodatum avbryts arbetet med ditt inredningsprojekt helt. För att projektet ska starta upp igen måste du betala hela den resterande summan för inredningstjänsten i en klumpsumma. Fortsatt delbetalning kommer inte accepteras. Du har inte rätt att få delar eller hela inredningsförslaget utan full betalning.

VARJE INREDNINGSPROJEKT ÄR UNIKT FRAMTAGET VILKET INNEBÄR ATT ÅNGERRÄTT INTE GÄLLER

När du väljer ett färdigt paket skickar vi ut mail med betalningsinformation och ett frågeformulär med inredarens frågor. Innan du har betalat för tjänsten har du betänketid och du är inte skyldig att betala för tjänsten.*

*Ett undantag gäller dock de skräddarsydda tjänsterna som inleds med en konsultation. Konsultationen är nödvändig för att inredaren ska kunna hämta in allt underlag inför upprättandet av en offert. Om du väljer att inte acceptera offerten, då behöver du endast betala för konsultationssamtalet. Ett mail med betalningsinformation kommer skickas till dig när du tackat nej till offerten alternativt när offertens giltighetstid har löpt ut och du inte svarat ja. En offert är giltig i max 14 kalenderdagar om inget annat anges på offerten. Normalt framgår giltighetsperioden av offerten. Väljer du att acceptera offerten bjuder vi på konsultationssamtalet.

När du genomför betalningen för ett projekt, oavsett om det är en fullbetalning eller delbetalning enligt överenskommelse, är själva inbetalningen också ett godkännande för inredaren att starta upp och börja arbeta på ditt unika projekt. När du genomför betalningen innebär det därför att din ångerrätt upphör. Distansavtalslagen slutar alltså gälla när du betalar för din tjänst.

Eftersom inredningstjänster i sin natur är unika & tillverkas enligt konsumentens anvisningar samt får en tydlig personlig prägel så är alla inredningstjänster undantagna från den lagstadgade ångerrätten som normalt gäller i 14 dagar.**

**SFS nr: 2005:59. 2 kap. 11 § punkt 1, 3 och 11

EN REVIDERING AV INREDNINGSFÖRSLAGET INGÅR

När inredaren är klar med inredningsförslaget skickas allt presentationsmaterial till dig via mail. Du har därefter max 10 kalenderdagar på dig att skicka feedback med beskrivning av önskade justeringar till inredaren.

Tänk på att du behöver skicka hela din feedback samlad vid ett tillfälle och att du inte kan addera ytterligare önskade åtgärdspunkter efter detta. Det beror på att inredaren alltid prioriterar en revidering så att du kan känna dig trygg med att få ditt färdiga förslag snabbt. Adderad feedback i efterhand kan därmed komma efter att inredaren justerat inredningsförslaget enligt din första feedback. Ytterligare önskemål kommer därmed innebära mer än ett justeringstillfälle & eventuellt nya ändringar av redan reviderat material för inredaren. Adderad feedback i efterhand är därför att betrakta som önskemål om en andra remissrunda och kommer att kräva en tilläggsbetalning enligt skickad offert.

Utifrån din feedback kommer inredaren prioritera att justera ditt inredningsförslag enligt dina önskemål. Därefter får du det uppdaterade presentationsmaterialet skickat till dig via mail och inredningsprojektet är klart och avslutas.

Observera att önskemålen i din feedback måste vara i linje med önskemålen du haft när projektet startat upp, du kan inte ändra stil eller övergripande uppdragsbeskrivning i feedback-stadiet. Vill du göra mer övergripande ändringar behöver du betala en tilläggskostnad enligt ny offert från inredaren.

Vill du att inredaren reviderar förslaget mer än en gång innebär det också tilläggskostnad enligt offert som inredaren skickar till dig.

PROJEKTET AVBRYTS I FÖRTID

När du avbryter ett projekt i förtid har du inte rätt till det material som inredaren arbetat fram, varken helt eller delvis.

PAKET TILL FAST PRIS
Om du avbryter ett projekt med färdigt paketpris i förtid har du inte rätt till återbetalning. Detta gäller oavsett skäl till uppsägningen.

SKRÄDDARSYTT PAKET
När du betalar för tjänsten helt eller gör första delbetalningen enligt överenskommelse förbinder du dig att betala för hela tjänsten. Om du avbryter projektet i förtid har du alltså inte rätt till återbetalning och du är skyldig att betala in resterande delbetalningar även om du valt att avbryta projektet i förtid detta eftersom inredaren skapar din unika inredningslösning oberoende av satta förfallodatum.

MISSAD BETALNING
Om du inte betalat för tjänsten till fullo eller enligt överenskomna delbetalningar senast på förfallodatum är detta att betrakta som att projektet avbryts i förtid och ovan villkor gäller.

UTEBLIVEN ELLER SEN BETALNING

PAKET TILL FAST PRIS

Om du inte betalar för en pakettjänst till fast pris kommer vi helt enkelt inte starta upp ditt inredningsprojekt. Detta innebär att du väljer att inte gå vidare med tjänsten och det finns då inget betalningskrav heller. Du kommer alltså inte få någon påminnelseavgift eller andra påföljder, detta framgår också av mailet med betalningsinformationen.

SKRÄDDARSYDDA PAKET UTAN DELBETALNING

När du får en offert eller har accepterat en offert har du redan tagit del av konsultationssamtalet med inredaren. Om du då väljer att inte betala för hela tjänsten kommer vi att fakturera dig för enbart konsultationssamtalet. Det finns alltså inte ett köptvång av den angivna inredningstjänsten när du får mailet med betalningsinformation. Men om du däremot väljer att avstå från tjänsten eller inte betalar i tid kommer vi skicka en faktura för enbart konsultationssamtalet.

SKRÄDDASSYTT PROJEKT MED DELBETALNINGAR

När du accepterat en offert och betalar in första delbetalningen förbinder du dig till köp av hela tjänsten. Du har alltså inte rätt att ångra eller säga upp hela eller delar av tjänsten.

Ett projekt ska alltid betalas till fullo senast på förfallodatum innan du som kund har rätt till det presentationsmaterial och de lösningsförslag som inredaren arbetat fram under projektet. Utebliven betalning innebär att du inte har rätt till hela eller delar av inredarens material för ditt projekt.

Vid sen delbetalning tillkommer påminnelseavgift och dröjsmålsränta enligt lag.

Obetalda fakturor / påminnelsefakturor skickas till inkassobolag för att driva in skulden.

Endast projekt som betalats till fullo efter max en påminnelsefaktura och innan dess förfallodatum passerat kommer resultera i att projektet färdigställs och att du får tillgång till allt presentationsmaterial. Om du inte betalat för ditt inredningsprojekt till fullo senast på förfallodatum av första påminnelsefakturan innebär det att allt arbete med ditt inredningsprojekt avbryts och kommer inte återupptas även efter att du betalat för tjänsten till fullo. Detta beror på att inredaren avsätter tid för ditt projekt i samband med att projektet startas och det inte finns möjlighet att arbetet med ditt projekt ska förlängas på obestämd tid.

VID EN EVENTUELL TVIST

Vid eventuell tvist följer vi alltid Allmänna reklamationsnämndens råd.