ALLMÄNNA VILLKOR

ALLMÄNT

Du måste vara över 18 år för att anlita och köpa tjänster från Design by Waljehorn.

Företaget Design by Waljehorn drivs som egen firma och har F-skattesedel.

Namnet Design by Waljehorn / Design by W / Design W används synonymt och syftar på samma företag.

KONTAKT

Om du önskar kontakt, fyll i kontaktformuläret så återkopplar inredaren till dig senast inom några arbetsdagar.

Kontaktformuläret fyller du i här.

PRISER HOS DESIGNW.SE

Alla priser anges inklusive 25 % moms.

Efter att du har valt en tjänst med fast pris eller godkänt offerten till ett skräddarsytt projekt kommer vi skicka ut all information, inredarens frågeformulär samt faktura till dig via mail. Du betalar alltid för inredningstjänsten innan inredaren startar upp inredningsprojektet.

PRISÄNDRINGAR

Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra priserna. Det pris som angavs som fast pris eller det pris du fått på offerten som du också har godkänt inom offertens giltighetstid och betalat innan förfallodatum gäller för dig och den tjänsten/tjänsterna som offerten eller beställningen omfattar. Om du därefter vill utöka omfattningen på tjänsten eller addera fler tjänster / erbjudanden gäller den nya prissättningen.​

Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.

HUR LÄNGE ÄR EN OFFERT GILTIG?

En offert är giltig i 14 kalenderdagar från att du mottagit mailet med offerten

BETALSÄTT

Du får en faktura på inredningstjänsten du valt och den ska betalas inom 14 kalenderdagar.

BETALNINGSVILLKOR

När du valt tjänst eller godkänt din offert får du ett mail med all information, ett frågeformulär som blir inredarens underlag för projektet, plus din faktura. För att ha rätt till det pris och upplägg som framgår av mailet ska du ha fyllt i frågeformuläret utförligt samt ha betalat hela fakturabeloppet inom 14 kalenderdagar från att du mottagit mailet.

UTEBLIVEN BETALNING

Om du inte betalat din faktura senast på förfallodatum kommer vi helt enkelt inte starta upp ditt inredningsprojekt. Detta innebär alltså att du valt att inte gå vidare med tjänsten och det finns då inget betalningskrav heller. Du kommer alltså inte få någon påminnelsefaktura och inga påminnelseavgifter eller andra påföljder, detta framgår också av mailet med betalningsinformation. Detta innebär också att du inte längre har rätt till priset på tjänsten som angavs utan eventuell ny prissättning gäller om du beställer en inredningstjänst igen på DesignW.

FRÅGEFORMULÄRET ÄR PROJEKTBESKRIVNINGEN & DEN SÄTTER RAMARNA FÖR PROJEKTET

Här frågar vi om budget, stil, färgönskemål, inspirationsbilder, information om möbler du vill behålla och specifika krav på produkter som du vill köpa nytt m.m. Frågorna syftar till att samla in all information som behövs för att inredaren ska optimera inredningsförslaget efter dig, dina preferenser och ditt liv.

Dina svar på inredarens frågeformulär är grunden och ramarna för ditt inredningsprojekt, alltså projektbeskrivningen. Detta underlag krävs för att du ska få ett slutresultat du kommer bli riktigt nöjd med! Ju noggrannare du är med att svara på inredarens frågor och på att framföra dina önskemål desto bättre kommer slutresultatet bli! Du behöver därför svara på frågorna utförligt och komplett. Om osäkerhet finns kring någon / några frågor eller om du har funderingar ska detta tydligt framgå i frågeformuläret så att inredaren kan fånga upp detta och hjälpa dig att definiera vad du önskar / vad som passar dig och ditt liv bra / vad du kommer trivas med länge, innan projektet startas upp. Inredaren har många års erfarenhet av att tolka mer eller mindre diffusa önskemål och att träffa rätt stilmässigt även när initial osäkerhet finns från kundens sida. Så våga fråga! Det är ju för att maxa ditt hem du anlitar en inredare! Du behöver absolut inte sitta på alla svaren. Projektbeskrivningen kan absolut arbetas fram tillsammans med inredaren.

Du får gärna ladda upp bilder för att visa önskat slutresultat med beskrivning av vad du gillar eller kanske inte gillar.

Tänk på att dina önskemål i revideringsstadiet ska vara i enlighet med önskemålen du lämnat till inredaren i frågeformuläret eller som du arbetat fram tillsammans med inredaren utifrån dina svar i frågeformuläret. Avvikelser från detta underlag (projektbeskrivningen) i revideringsstadiet är att betrakta som ändringar av projektets ramar och kommer innebära tilläggskostnader enligt inredarens offert.

PROJEKTET AVBRYTS I FÖRTID

Om du avbryter ett projekt i förtid har du inte rätt till någon återbetalning, varken helt eller delvis. Detta gäller oavsett skäl till avbrottet. Detta beror på att när din faktura betalats till fullo och dina svar på inredarens frågor kommit in, kommer inredaren starta upp och prioritera arbetet med just ditt projekt.

VARJE INREDNINGSPROJEKT ÄR UNIKT = ÅNGERRÄTTEN GÄLLER INTE

När du beställt en inredningstjänst skickar vi ut mail med information, ett frågeformulär med inredarens frågor samt fakturan. Innan du har betalat för tjänsten har du betänketid och du är inte skyldig att betala för tjänsten. När du bestämt dig för att gå vidare med inredningstjänsten måste du se till att fakturan betalats senast på förfallodatum som infaller 14 kalenderdagar från att vi skickade fakturan. Tänk på att du också måste svara på frågeformuläret utförligt senast på förfallodatum. Både betalning och svar på frågeformuläret måste kommit in innan inredaren kan starta upp ditt inredningsuppdrag.

När du genomför betalningen för ett projekt är själva inbetalningen också ett godkännande av villkoren som framgår på denna sida och ett klartecken för inredaren att starta upp och börja arbeta på ditt unika projekt. När du genomför betalningen innebär det därför att din ångerrätt upphör, distansavtalslagen gäller alltså inte när du betalat för din tjänst.

Eftersom inredningstjänster i sin natur är unika & tillverkas enligt konsumentens anvisningar samt får en tydlig personlig prägel så är alla inredningstjänster undantagna från den lagstadgade ångerrätten som normalt gäller i 14 dagar.*

*SFS nr: 2005:59. 2 kap. 11 § punkt 1, 3 och 11

VAD HÄNDER EFTER ATT INREDAREN LEVERERAT INREDNINGSPROJEKTET?


EN REVIDERING AV INREDNINGSFÖRSLAGET INGÅR ALLTID

När inredaren är klar med inredningsförslaget skickas allt presentationsmaterial till dig via mail. Du har därefter max 10 kalenderdagar på dig att skicka feedback med beskrivning av önskade justeringar till inredaren.

Tänk på att du behöver skicka hela din feedback samlad vid ett tillfälle och att du inte kan addera ytterligare önskade åtgärdspunkter efter detta. Det beror på att inredaren alltid prioriterar en revidering så att du kan känna dig trygg med att få ditt färdiga förslag snabbt. Adderad feedback i efterhand kan därmed komma efter att inredaren justerat inredningsförslaget enligt din första feedback. Ytterligare önskemål kommer därmed innebära mer än ett justeringstillfälle & eventuellt nya ändringar av redan reviderat material för inredaren. Adderad feedback i efterhand är därför att betrakta som önskemål om en andra remissrunda och kommer att kräva en tilläggsbetalning enligt skickad offert.

Utifrån din feedback kommer inredaren prioritera att justera ditt inredningsförslag enligt dina önskemål. Därefter får du det uppdaterade presentationsmaterialet skickat till dig via mail och inredningsprojektet är klart och avslutas.

Observera att önskemålen i din feedback måste vara i linje med önskemålen du haft när projektet startat upp, du kan inte ändra stil eller övergripande uppdragsbeskrivning i feedback-stadiet. Vill du göra mer övergripande ändringar behöver du betala en tilläggskostnad enligt ny offert från inredaren.

Vill du att inredaren reviderar förslaget mer än en gång innebär det en tilläggskostnad enligt offert som inredaren skickar till dig.

PRODUKTLISTAN / INKÖPSLISTAN FÖR INREDNINGSPROJEKTET

PRIS SOM ANGES I PRODUKTLISTAN KAN ÄNDRAS AV ÅTERFÖRSÄLJAREN
När inredaren skapar en produktlista (inköpslista med länkar och produktinformation) till dig försöker vi alltid hitta bra priser på produkter på välkända butikers hemsidor. Produkterna är alltid i lager alternativt att beställningstid finns angiven när inredaren väljer ut just den produkten. Inredaren anger alltid produktens aktuella pris vid det tillfälle då inredaren lägger in produkten i din produktlista, oavsett om det är ett rabatterat pris eller ordinarie pris. Detta innebär att det priset som anges för produkten i produktlistan kan vara ett annat pris än när du går in på produkten. Detta beror på att butikerna inte på något sätt är kopplad till DesignW och därmed helt på egen hand sätter och ändrar priset på sina varor. DesignW kommer inte erbjuda någon form av kompensation för prisändringar för respektive vara som ingår i inredningsprojektets produktlista. Inredaren kan därmed inte garantera att du kan köpa produkten för det pris som anges i produktlistan. Ett tips är att googla de större / dyrare varorna innan du klickar hem produkten så att du hittar ett bra pris just när du är redo att beställa hem produkten, speciellt om det gått ett tag sedan du fick produktlistan från inredaren.

LAGERSALDOT KAN ÄNDRAS - 3 kalenderdagars tillgänglighetsgaranti på nyckelprodukter
Butikens lagersaldo kan också ha ändrats och i värsta fall finns inte varan tillgänglig att beställa längre i den butiken inredaren länkat till eller hos en konkurrent. Om en nyckelprodukt som angetts i produktlistan inte finns att beställa hos någon återförsäljare inom 3 kalenderdagar från att du fått inredningsförslaget levererat så ska du höra av dig till inredaren. Obs! du behöver ha skickat mailet till inredaren inom dessa 3 kalenderdagar för att erbjudandet ska vara giltigt. I dessa fall kommer inredaren att skicka förslag på en likvärdig produkt enligt inredarens uppfattning som då ersätter den produkt som inte längre går att beställa hem. Inredaren strävar alltid efter att hitta en ersättningsprodukt med ett ungefärligt likvärdigt pris och effekt på rummets helhetsinredning.

En nyckelprodukt är bara produkter som är av extra stort värde för helheten; möbler, mattor, gardiner och lampor. Småinredning så som krukor, kuddar och annan dekor räknas alltså inte som nyckelprodukter och omfattas inte av erbjudandet att inredaren letar upp en ersättningsprodukt om varan inte finns att beställa inom 3 kalenderdagar från att du fått inredningsförslaget levererat. Beställ därför gärna produkterna tätt inpå att du fått ditt färdiga inredningsförslag för att slutresultatet ska bli så som inredaren föreslagit och planerat.

SPARADE UPPGIFTER

Dina uppgifter sparas i enlighet med GDPR.

VID EN EVENTUELL TVIST

Vid eventuell tvist följer vi alltid Allmänna reklamationsnämndens råd.